ÎNTREBĂRI FRECVENTE – FAQ
Biroul Asociat de Avocați “DIGORE & PARTNERS” vă prezintă o listă de intrebări frecvente care apar cel mai des în interacțiunea cu clienții noștri. Am oferit răspunsurile mai jos și pentru comoditate le-am categorizat după ramura de drept sau serviciul oferit. Faceți click pe oricare din întrebări și răspunsul va apărea pentru vizualizare. De asemenea, faceți click pe una din categoriile de mai jos pentu a filtra întrebările care vă interesează.
Iar în cazul când nu ați găsit întrebarea la care căutați răspunsul sau întrebarea descrisă nu v-a oferit răspunsul deplin, vă îndemnăm să ne contactați/scrieți prin intermediul paginii „CONTACTE”.
O societate cu răspundere limitată poate avea de la 1 până la 50 de fondatori.
Un SRL se înregistrează în termen de 5 zile, însă pentru o taxă suplimentară înregistrarea poate fi efectuată într-o zi sau chiar în decurs de 4 ore.
Setul de acte se depune la I.P. “Agenția Servicii Publice”, departamentul: “Înregistrare și licențiere a unităților de drept.”.
Un asociat poate fi exclus dacă nu varsă în termen aportul la capitalul social, comite fraude în dauna societății sau folosește patrimoniul acesteia în favoarea sa sau a terților.
O persoană fizică sau juridică poate activa în calitate de administrator al unei societăți.
O societate pe acțiuni este societatea comercială al cărei capital social este divizat în acțiuni și ale cărei obligații sunt garantate cu patrimoniul societății.
Fondatori ai asociației obștești pot fi atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice.
O acțiune este un document care atestă dreptul proprietarului (acționarului) de a participa la conducerea societății, de a primi dividende, precum și o parte din bunurile acesteia în caz de lichidare a societății.
O asociație obștească trebuie să aibă cel puțin 3 fondatori (persoane fizice şi/sau juridice – asociaţii obşteşti).
Poate denumirea unei asociații obștești să fie formată din numele și prenumele unei persoane fizice?
Da, denumirea asociației obștești poate fi un nume de personă fizică, în contextul în care persoana respectivă și-a dat acordul.
Pentru a obține personalitate juridică, asociația obștească trebuie să-și înregistreze statutul la Ministerul Justiției.
În acest caz, creditorul expediează o somație debitorului, prin care cere executarea obligațiilor de debitor.
Pentru înregistrarea asociației obștești persoana desemnată va depune la Ministerul Justiției statutul asociației, cererea de înregistrare a statutului, copiile de pe procesul verbal al ședințelor, lista fondatorilor, dovada existenței sediului, bonul de plată a taxei.
Statutul asociației obștești cuprinde următoarele: denumirea asociației, condițiile de accedere de devenire a membrului asociației, scopurile de constituire a asociației, organele de control și de conducere a asociației.
Cererea de admitere a creanţei se depune în termenul stabilit în hotărîrea instanței de judecată sau în notificarea administratorului provizoriu.
Temeiul general de intentare a unui proces de insolvabilitate este incapacitatea de plată, iar cel special supraîndatorarea.
Creditorul poate calcula o dobândă de întârziere, iar dacă asta nu motivează debitorul să-și îndeplinească obligația, creditorul se adresează în instanța de judecată și pornește un litigiu.
Pot înainta cerere introductivă debitorul, creditorul, și alte persoane indicate în lege.
Urmează să depuneți în termen o cerere de admitere a creanței.
Acești creditori fac parte din categoria creditorilor garantați.
Urmează să depuneți o cerere de repunere în termen dacă există circumstanţe legate de persoana creditorului sau de obiectul creanţei ori dacă nu s-a respectat procedura de notificare a intentării procesului.
Perioada nefolosită a concediului va fi reprogramată pentru o perioadă mai târzie a aceluiași an sau va fi utilizată în anul viitor (pe lângă perioada de concediu care i se cuvine pentru respectivul an).
Concediul de odihnă anual plătit se programează cu cel puțin 2 săptămâni înainte de sfârșirea anului calendaristic.
Angajatorul emite un ordin de pre-avizare, prin care salariatul este informat despre reducerea funcției sale. Pe lângă informarea timpurie a salariatului, angajatorul este obligat să ofere angajatului o zi liberă pe săptămână, pentru ca acesta să reușească să-și găsească un alt loc de muncă.
Concediul pentru îngrijirea copilului parțial plătit se acordă pînă la vîrsta de 3 ani.
Tatăl copilului nou-născut beneficiază de dreptul la un concediu paternal de 14 zile calendaristice.
Concediul paternal se acordă în baza unei cereri în formă scrisă, în primele 56 de zile de la naşterea copilului. La cerere se anexează o copie a certificatului de naştere al copilului.
Da, tatăl copilului nou-născut beneficiază de o idemnizație parternală care nu poate fi mai mica decît venitul mediu lunar asigurat.
Verificați dacă căsătoria Dvs a fost înregistrată la oficiul de stare civilă. Trebuie să dispuneți de certificatul de căsătorie în original.
Urmează să solicitați duplicatul certificatului de căsătorie de la Agenția Servicii Publice, completînd în acest sens o cerere tipizată și achitînd o taxă.
Actele de bază sunt certificatul de căsătorie în original, buletinul de identitate, certificatele de naștere ale copiilor, contractul matrimonial, dacă există, etc.
Aceste tranzacții pot fi anulate pe cale judiciară.
Pentru împărţirea bunurilor de proprietate comună în devălmăşie a foștilor soți, legea prevede un termen de prescripţie de 3 ani.
În Republica Moldova, desfacerea căsătoriei poate avea loc la oficiul de stare civilă, la biroul notarial sau în instanța de judecată, în dependență de anumite circumstanțe.
Pensia alimentară poate fi stabilită într-un cuantum fix sau într-o cotă parte, care variază în dependență de numărul copiilor.
Conform Codului Familiei, înaintarea acțiunii poate fi exercitată de: unul din părinți, tutorele copilului, autoritatea tutelară.
Părinţii pot fi decăzuţi din drepturile părinteşti dacă:
– se eschivează de la exercitarea obligaţiilor părinteşti, inclusiv de la plata pensiei de întreţinere
– refuză să ia copilul din maternitate sau dintr-o altă instituţie curativă, educativă, dintr-o instituţie de asistenţă socială sau alta similar
– fac abuz de drepturile părinteşti
– se comportă cu cruzime faţă de copil, aplicînd violenţa fizică sau psihică, atentează la inviolabilitatea sexuală a copilului
– prin comportare amorală, influenţează negativ asupra copilului
– suferă de alcoolism cronic sau de narcomanie
– au săvîrşit infracţiuni premeditate contra vieţii şi sănătăţii copiilor sau a soţului
– în alte cazuri cînd aceasta o cer interesele copilului
Deocamdată – nu. Legea cu privire la drepturile și responsabilitățile pacientului operează cu un termen similar, și anume – eroare medicală.
Pacientul victimă poate înainta o acțiune în instanța de judecată în termen de 3 ani din momentul în care pacientul a descoperit sau trebuia să cunoască despre cazul de malpraxis.
Certificate medicale, bonuri de plată și o expertiză medico-legală.
SOLICITAȚI O CONSULTAȚIE
Completați formularul și vom reveni cât mai curând posibil.